Odkryj nasze rowery do zabawy i przygody na szlaku
Trail
Przeżyj epickie dni na szlakach - dzięki naszym wszechstronnym rowerom trailowym i enduro jesteś gotowy na każdą przygodę! Z łatwością pokonuj podjazdy a potem daj się ponieść na zjazdach!
Ground Control
The versatile all-rounder for fun on tours and trails
Rower trailowy to allrounder wśród rowerów górskch. Dzięki niskiej wadze i sportowej geometrii możesz z łatwością pokonywać epickie trasy z dużymi przewyższeniami. Ale rower trailowy stanie na wysokości zadania także podczas zjazdów, ponieważ jego solidne zawieszenie zapewnia pełną kontrolę nawet na trudnych zjazdach. Rower trailowy nie jest wyspecjalizowany w żadnej z tych dziedzin, ale mimo to czuje na obu polach jak ryba w wodzie, i to czyni go najbardziej wszechstronnym w świecie rowerów MTB.
Przeznaczenie: Od rekreacyjnych wycieczek po wymagające szlaki w górzystym terenie
Zawieszenie: 130 mm do 150 mm, hardtail lub full, wytrzymały, ale przy tym tak lekki, jak to tylko możliwe.
Trail czy Enduro - który rower jest dla mnie?
Aby zdecydować, który rower jest odpowiedni dla Ciebie, powinieneś zastanowić się, gdzie i po jakich szlakach głównie jeździsz. Oto kilka kryteriów dotyczących nawierzchni i stylu jazdy, które pomogą Ci zdecydować między trailem a enduro.
Trail
Leśne drogi
Singletracki
Wycieczki po górach
Małe i średnie skoki i dropy
Luźne wycieczki bez aspiracji wyścigowych, za to z naciskiem na radość i przyjemność z jazdyl
Lekkość
Relatywnie stromy kąt główki ramy → Większa zwrotność na ciasnych singletrailach
Bardziej stromy kąt rury podsiodłowej → Dobre przenoszenie mocy podczas pedałowania
Krótszy rozstaw osi → Większa swoboda jazdy
Niższej umiejscowiony suport → Stabilne zachowanie na zakrętach
Enduro
Singletracki
Wymagające trasy zjazdowe
Duże skoki i dropy
Mniejszy nacisk na podjazdy
Priorytet na szybkie i techniczne zjazdy
Hardtail vs full
Górskie rowery trailowe oferują obydwa rodzaje ram. Pojęcia "Hardtail" i "Full" odnoszą się do dwóch różnych typów rowerów górskich, które różnią się przede wszystkim zawieszeniem:
Rowery MTB typu hardtail
Hardtail cechuje się posiadaniem amortyzowanego widelca z przodu oraz szczególną wszechstronnością. Świetnie nadaje się do nauki i doskonalenia techniki jazdy - tylko przednie koło ma zawieszenie.
nieskomplikowany i łatwy w utrzymaniu
lżejszy niż większość fulli
często tańszy w zakupie
Amortyzator: Widelec amortyzowany znajduje się z przodu roweru i składa się z dwóch goleni, w których zamontowana jest oś przedniego koła. Jest on wyposażony w system zawieszenia oparty na sprężynie stalowej lub powietrznej, a także w system tłumienia kontrolujący szybkość powrotu sprężyny.
Skok zawieszenia: Skok zawieszenia wynosi zazwyczaj od 80 mm do 140 mm, w zależności od przeznaczenia roweru (np. cross-country, trail).
Opcje ustawień: Wiele amortyzatorów oferuje opcje regulacji kompresji (jak szybko zawieszenie pracuje) i tłumienia odbicia (jak szybko powraca), a także opcję regulacji ugięcia wstępnego w widelcach ze sprężyną powietrzną.
Rower górski typu hardtail dysponuje amortyzacją tylko na przednim widelcu, podczas gdy tylne koło nie jest zawieszone i zamontowane jest w sztywnej ramie (stąd „hard” z ang. twardy).
Zalety:
Wydajność: Ze względu na prostszą konstrukcję, hardtaile są często lżejsze i posiadają mniej ruchomych części, co prowadzi do bardziej wydajnego przenoszenia mocy rowerzysty na napęd. Jest to szczególnie przydatne podczas jazdy pod górę lub na równych szlakach.
Niskie koszty utrzymania: Mniejsza liczba ruchomych części oznacza łatwiejszą konserwację i niższe koszty serwisu.
Cena: z reguły hardtaile są tańsze w zakupie niż fulle o podobnej specyfikacji.
Wszechstronność: Dobrze nadają się do jazdy cross country (XC) i trailowej, gdzie nacisk kładzie się na wydajność i bezpośrednie przenoszenie mocy.
Rowery MTB typu full (z pełnym zawieszeniem)
Full, jak nazwa wskazuje, dysponuje pełnym zawieszeniem - innymi słowy, posiadają widelec amortyzowany z przodu i damper z tyłu. Zarówno przednie, jak i tylne koła są amortyzowane.
Co zyskujesz z fullem:
więcej komfortu i lepsza wydajność jazdy w zależności od zastosowania
lepsza przyczepność i stabilność umożliwiające wyższe prędkości na zjazdach i dające więcej kontroli w wymagającym terenie
Amortyzator: Podobnie jak w hardtailach, ale często z większym skokiem (od 120 mm do 200 mm), w zależności od przeznaczenia (np. trail, enduro, downhill).
Zawieszenie tylnego koła: Składa się z amortyzatora i tylnego trójkąta, który może mieć różne konstrukcje (np. czterowahaczowe, jednowahaczowe).
Damper: Tylny amortyzator również może być wyposażony w sprężynę stalową lub powietrzną i oferuje różne opcje regulacji tłumienia kompresji i powrotu.
Skok zawieszenia: Skok tylnego zawieszenia wynosi zwykle od 100 mm do 200 mm, w zależności od zastosowania.
Rower górski z pełnym zawieszeniem wyposażony jest w amortyzator z przodu oraz zamontowany w ramie damper, który odpowiada za amortyzację tylnego koła (stąd "full", czyli „w pełni zawieszony”).
Zalety:
Komfort i kontrola: Zapewnia lepsze tłumienie w wyboistym terenie, co przekłada się na bardziej komfortową i kontrolowaną jazdę. Jest to szczególnie ważne na wymagających technicznie ścieżkach i szybkich trasach zjazdowych.
Przyczepność: Zawieszenie tylnego koła poprawia kontakt z podłożem i zwiększa przyczepność, co jest szczególnie odczuwalne na śliskich lub stromych trasach.
Prowadzenie: Full lepiej radzi sobie z przeszkodami dzięki dodatkowemu zawieszeniu z tyłu, przekłądajac się na bardziej stabilną jazdę.
Mnogość zastosowań: Nadaje się do bardziej wymagającego terenu, takiego jak downhill, enduro lub all-mountain, gdzie pewność prowadzenia i amortyzacja mają kluczowe znaczenie.
Wybór między hardtailem a fullem zależy więc od preferowanych warunków i stylu jazdy. Hardtaile są często dobrym wyborem dla początkujących oraz dla rowerzystów, którzy jeżdżą głównie po płaskich szlakach lub trenują, podczas gdy fulle są przeznaczone dla użytkowników, którzy oczekują więcej komfortu, przyczepności i kontroli na technicznie wymagających ścieżkach.
Co należy wziąć pod uwagę przy wyborze sprzętu
Koła, opony i rozmiar opon: 27,5" czy 29"?
Koła 27,5" mogą zapewnić rowerowi więcej zrywności i zwinności, szczególnie na ciasnych szlakach lub w zakrętach, podczas gdy koła 29" zwiększają poczucie bezpieczeństwa jazdy, zwłaszcza przy wymagających i szybkich odcinkach. Twój wzrost może odegrać ważną rolę, ponieważ zbyt duży rower może wydawać się ociężały i trudniejszy w kontrolowaniu.
Obręcze
Rowery trailowe wyposażone są często w lekkie obręcze, ponieważ w tej kategorii występuje niższe ryzyko mocnych uderzeń - wraz z lekkimi podzespołami stanowią świetną kombinację do szybkiego pokonywania wania podjazdów.
Opony
Lekkie opony wykorzystywane w rowerach trailowych mogą być nieco bardziej podatne na przebicia w trudniejszym terenie, ale dzięki ich lekkości i idącemu za nią odczuwalnie lepszemu przyspieszeniu zapewniają rowerowi zrywną i zwinną jazdę.
Trail
Lżejszy oplot → Niższa masa całkowita opony
Drobniejszy profil → Lepszy bieżnik = mniejsze opory toczenia
Węższe opony → Mniejsze opory toczenia
Twardsze mieszanki gumy → Wyższa trwałość
Hamulce
W przypadku hamulców tarczowych rozróżnia się rozmiar tarcz hamulcowych oraz liczbę tłoczków w zacisku. Ogólnie rzecz biorąc, im większa tarcza hamulcowa, tym większa siła hamowania. W rowerach trailowych tarcze mają zwykle rozmiar od 180 mm do 200 mm, a zaciski hamulcowe wyposażone są w dwa lub cztery tłoczki.
Napęd
Najpopularniejszym rozwiązaniem w rowerach górskich jest system napędu 1x. Wszystkie biegi obsługiwane są przez kasetę na tylnym kole i wymaga tylko jednej zębatki w korbie.
Zalety napędu 1-biegowego
Niższa waga dzięki mniejszej liczbie komponentów
Prosta, intuicyjna obsługa - jedna dźwignia (manetka) do wszystkich biegów
Mniejsza awaryjność i łatwiejszy serwis
Wysoka rozpiętość przełożeń nawet do 520% - obejmuje zarówno bardzo lekkie, jak i bardzo ciężkie biegi
Sztyca podsiodłowa
Regulowana sztyca (dropper post) oferuje szereg korzyści, zwłaszcza podczas jazdy w terenie. Dlatego rowery trailowe ROSE zawsze wyposażone są w opuszczaną sztycę podsiodłową.
Umożliwia regulację wysokości siodełka bez zsiadania z roweru lub zatrzymywania się za pomocą dźwigni na kierownicy.
Zwiększa swobodę ruchów i bezpieczeństwo na stromym lub nierównym terenie oraz podczas skoków.