Cross Country

Cross Country

Odkryj nasze rowery na długie trasy i wyścigi

Cross Country

Za naszymi rowerami cross country kryją się zaawansowane rozwiązania do jazdy turystycznej, treningów i wyścigów - jeśli kochasz prędkość a wydajność to Twoje drugie imię, to są to rowery właśnie dla Ciebie!

MTB Cross Country – Który Bike pasuje do Ciebie?

PDQ AL

od 1.199,00 €

od 14,3 kg


Aluminium


Amortyzator (120 mm skoku amortyzatora)
Rock Shox





12 biegów (1x12)
Shimano / SRAM


Aluminium 27,5" / 29"
Rose XC27 / XC29


PDQ

od 2.299,00 €

od 8,9 kg


Wysokomodulowe włókno węglowe


Amortyzator (120 mm skoku amortyzatora)
Rock Shox / Fox





12 biegów (1x12)
Shimano / SRAM


Aluminium / Carbon 29"
Newmen

Porady dotyczące zakupu rowerów cross country?

Czego można oczekiwać od roweru MTB cross country?

Czy cross country to moja dyscyplina?

Cechy rowerów cross country

Czego można oczekiwać od roweru MTB cross country?

Cross country, w skrócie XC, to matka wszystkich odmian kolarstwa górskiego, ale przede wszystkim dyscyplina wyścigowa. Najlepsze trasy stanowią wyzwanie zarówno pod górę, jak i w dół - od stromych podjazdów na leśnych duktach, przez techniczne odcinki na single-trackach, po szybkie zjazdy czy wymagające ścieżki, na których zweryfikujesz swoje umiejętności.

XC jako sport profesjonalny
W kategorii zawodniczej trasa wyścigu jest zwykle pokonywana w określonym limicie czasu, na którym uczestnicy wyścigu muszą wykazać się umiejętnościami zarówno pod górę, jak i w dół. Wymagania fizyczne i psychiczne wobec profesjonalnych kolarzy są wysokie, ponieważ nie chodzi tylko o wytrzymałość, ale przede wszystkim o technikę jazdy i szybkość. Z tego względu sprzęt jest równie ważny jak umiejętności kolarza, dlatego rowery cross country są dostosowane do specjalnych wymagań tras wyścigów i zaprojektowane z myślą o szczególnie wydajnym przenoszeniu mocy i wysokich osiągach przy niskiej wadze.

Czy cross country to moja dyscyplina?

W kategorii hobbystycznej cross country jest znacznie bardziej wszechstronne, ponieważ nie chodzi tu tylko o wyniki w wyścigu, ale przede wszystkim o dobrą zabawę i czas spędzony na rowerze! Niemniej jednak XC nie traci tutaj swoich cech - przedzieranie się przez las na lekkich i szybkich rowerach to po prostu świetna zabawa!
Dzięki wyważonej geometrii i wydajnym podzespołom, nowoczesne rowery cross country ROSE mają jeszcze więcej do zaoferowania, ponieważ z nimi nigdy nie jesteś ograniczony do leśnej ścieżki! Wprost przeciwnie, z rowerem cross country ROSE poczujesz się jak w domu nawet na kamienistych szlakach lub wymagających trasach maratonów. Czy potrzebujesz wszechstronnego i lekkiego roweru, na którym będziesz mógł mknąć w lesie, nieważne czy po leśnych ścieżkach, single-trackach, trasach wyścigów czy po prostu jeździć rekreacyjnie? Rower, dzięki któremu przekroczysz granice Twoich możliwości fizycznych? W takim razie rower cross country ROSE jest właśnie dla Ciebie!

Cechy rowerów cross country

Wszystkie nasze rowery cross country mają pewne wspólne cechy, które chcielibyśmy tutaj wyjaśnić, aby ułatwić Ci wybór rodzaj roweru.

Rama Na rowerze cross country siedzi się w sportowej, wyciągniętej pozycji, a geometria zapewnia zwinne i zwrotne prowadzenie na ciasnych, technicznych single-trackach. W rezultacie górna rura jest nieco dłuższa niż w innych typach rowerów, a kąt główki ramy jest raczej stromy. Jedną z najbardziej wyróżniających się cech typowej ramy XC jest jej niska waga. W tej kategorii znajdziesz ramy wykonane z aluminium lub karbonu, przy czym ogólna zasada mówi: im lżej, tym lepiej. Oba materiały mają również inne właściwości, które wpływają na zachowanie rowerów podczas jazdy.

Karbon:
  • Stabilność
  • Sztywność skrętna w odpowiednich miejscach
  • Niska waga
  • Czysty wygląd
Aluminium:
  • Wyjątkowo odporne na uderzenia
  • Zrównoważony stosunek sztywności i wagi
  • Wyjątkowo korzystny stosunek ceny do jakości

Koła, opony i rozmiar opon 27,5" czy 29"? To pytanie zadaje sobie każdy - od początkujących rowerzystów po ambitnych amatorów wyścigów. W rowerach cross country często stosuje się koła 29" ze względu na ich charakterystykę.

29“ zapewnia:

  • Doskonałe właściwości toczenia
  • Szczególnie płynna praca przy wysokich prędkościach i na nierównych nawierzchniach
  • Zwrotność dzięki dostosowanej geometrii
W zależności od roweru i przeznaczenia, mniejszy rozmiar kół 27,5" jest zalecany dla mniejszych rozmiarów ram, ponieważ są one zwykle łatwiejsze w kontrolowaniu dla osób o niższym wzroście.

Obręcze Koła, z uwagi na generowaną przez nie masę obrotową mają szczególny wpływ na wagę roweru i odczucia z jazdy. W związku z tym dużą uwagę przywiązuje się do lekkiej konstrukcji obręczy. Również w tym przypadku karbon oferuje szereg zalet, takich jak niska waga i szczególnie wysoka sztywność. Jednak nowoczesne, wysokiej jakości obręcze aluminiowe są również zdecydowanie godne rozważenia z uwagi na oferowany przez nie doskonały stosunek jakości do ceny. Wnioski: Jeśli potrzebujesz najwyższej klasy roweru wyścigowego, karbon jest materiałem dla Ciebie. Jeśli chcesz po prostu cieszyć się wolnością na rowerze i nie gonisz za wynikiem, z aluminium również dasz czadu na szlakach.

Opony Oprócz oporów toczenia, przyczepności i ochrony przed przebiciem, ważnym czynnikiem jest także waga. Sztuka polega na znalezieniu odpowiedniego balansu między wagą, przyczepnością i oporem toczenia do konkretnego przeznaczenia. Ogólny trend jest jednak następujący: Lekkie opony z dobrym bieżnikiem i mieszanką gumy, która nie jest zbyt miękka, ułatwią zwycięstwo w wyścigu cross country. Z tego powodu szczególną uwagę zwraca się na wbudowaną ochronę przed przebiciem, ponieważ lżejsze opony są naturalnie nieco bardziej podatne na uszkodzenia ze względu na mniejszą grubość materiału.

Zawieszenie W zależności od tego, czy jeździsz na rowerze typu hardtail czy full, w konstrukcję zawieszenia roweru górskiego wchodzi amortyzowany widelec, który amortyzuje przednie koło, oraz tylny amortyzator, często nazywany damperem, który amortyzuje tylne koło. Zawieszenie roweru górskiego powinno być zawsze dostosowane do terenu, po którym chcesz jeździć. Ponieważ podczas typowej wycieczki XC jeździsz raczej po leśnych bezdrożach lub łatwych ścieżkach i dużo pedałujesz, wydajność jest tutaj jednym z kluczowych czynników, a skok zawieszenia jest ograniczony do maksymalnie 120 mm. Jednak to nie tylko skok zawieszenia ma decydujące znaczenie dla zamierzonego zastosowania, ale przede wszystkim jego odpowiednie ustawienie pod użytkownika. Jeśli zawieszenie jest zbyt miękkie, duża ilość energii może być tracona na jego nieefektywne uginanie. Aby temu zapobiec, elementy zawieszenia w rowerach XC są zwykle twardsze i często oferują możliwość blokady w razie potrzeby.

Hamulce Niezależnie od tego, czy jesteś na wyścigu, weekendowej wycieczce, czy po prostu jedziesz do pracy, jednym z najważniejszych czynników bezpieczeństwa w rowerze są hamulce. Dlatego wszystkie rowery cross country ROSE są wyposażone w wysokiej jakości hamulce tarczowe, które zapewniają dużą siłę hamowania i bezpieczeństwo w każdej sytuacji. W przypadku hamulców tarczowych można ogólnie rozróżnić rozmiar tarcz hamulcowych oraz liczbę tłoczków w zacisku hamulcowym.

Powszechne w kategorii cross country:

  • Rozmiar tarczy od 160 mm do 180 mm
  • Zaciski hamulcowe z dwoma tłoczkami

Kombinacja takich hamulców z lekkimi kołami zapewnia odpowiednią do przeznaczenia siłę hamowania, nie zwiększając zbędnie masy.

Napęd Najpopularniejszym rozwiązaniem w rowerach górskich jest system napędu 1x. Wszystkie biegi obsługiwane są przez kasetę na tylnym kole i wymaga tylko jednej zębatki w korbie.

Zalety napędu 1-biegowego:
  • Niższa waga dzięki mniejszej liczbie komponentów
  • Prosta, intuicyjna obsługa - jedna manetka dla wszystkich biegów
  • Mniejsza awaryjność i częstotliwość serwisu
  • Wysoka rozpiętość przełożeń nawet do 520% - obejmuje zarówno bardzo lekkie, jak i bardzo ciężkie biegi

Tutaj wystarczy rozróżnić 1x11 i 1x12 - innymi słowy, albo masz 11, albo 12 biegów w swoim rowerze.

1x11 vs. 1x12:
Oba systemy pokrywają w pełni zakres przełożeń wykorzystywany do jazdy cross country. Największą różnicą jest gradacja przełożeń, tj. w przypadku 11-biegowego napędu skoki między poszczególnymi biegami są nieco większe. W ramach poszczególnych wariantów napędów występują jednak różnice pod względem materiału i ceny. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o różnych systemach napędowych, zapoznaj się z naszym przewodnikiem po grupach osprzętu.

Sztyca podsiodłowa Dwa najpopularniejsze typy sztyc podsiodłowych do rowerów górskich to sztyca sztywna i sztyca regulowana (znana również jako dropper-post lub myk-myk).

Zalety regulowanej sztycy podsiodłowej
  • Możliwość regulacji wysokości siodła bez zsiadania z roweru lub zatrzymywania się za pomocą dźwigni na kierownicy
  • Zapewnia swobodę ruchów i bezpieczeństwo na stromych zjazdach
  • Intuicyjna obsługa
Zalety sztywnej sztycy podsiodłowej
  • Niższa waga w porównaniu do sztycy regulowanej
  • Nie wymaga konserwacji
  • Trwałość