MTB

Odkryj nasze rowery górskie do każdej dyscypliny

Cross Country

Za naszymi rowerami cross country kryją się zaawansowane rozwiązania do jazdy turystycznej, treningów i wyścigów - jeśli kochasz prędkość a wydajność to Twoje drugie imię, to są to rowery właśnie dla Ciebie!
  • PDQ

    PDQ

    Made to cross countries.
    od 2 699,00 €
    do modeli
  • Count Solo

    Count Solo

    One Hardtail for all easy rides.
    od 699,00 €
    do modeli

Trail

Przeżyj epickie dni na szlakach - dzięki naszym wszechstronnym rowerom trailowym i enduro jesteś gotowy na każdą przygodę! Z łatwością pokonuj podjazdy a potem daj się ponieść na zjazdach!
  • Ground Control

    Ground Control

    Up for anything
    od 1 499,00 €
    do modeli
  • Root Miller

    Root Miller

    Choose Action
    od 1 749,00 €
    do modeli
  • Bonero

    Bonero

    Pure riding, pure fun.
    od 999,00 €
    do modeli

Downhill

Nasze rowery grawitacyjne nie cofają się przed niczym ani nikim - ekstremalne zjazdy i tłuste hopy w bikeparkach to ich środowisko naturalne. Jesteś we właściwym miejscu, jeśli lubisz prędkość i błoto!

Dirt

X-Up, 360 Tailwhip czy Backflip to dla Ciebie chleb powszedni? Z naszymi rowerami dirtowymi staniesz się mistrzem wysokich lotów i pokażesz klasę na pump trackach i hopach, wykonując najtłustsze triki, jak profesjonalni zawodnicy!
  • The Bruce

    The Bruce

    Airtime, Action & Style.
    od 799,00 €
    do modeli

Który rowery pasuje do Ciebie?

Cross country


Count Solo

od 499,00 €

od 12,9 kg

Bestsellerowy hardtail do jazdy w terenie i na co dzień


PDQ

od 2.699,00 €

od 8,9 kg

High-endowy karbonowy hardtail do wyścigów
Trail

Bonero

od 1.299,00 €

od 13,4 kg

Progresywny hardtail dla maksymalnej dawki zabawy na szlaku!


Ground Control

od 1.599,00 €

od 13,7 kg

Allrounder do długich tras i zabawy na ścieżkach trailowych.

Root Miller

od 2.199 €

od 15,2 kg

Stworzony na techniczne trasy w trudnym terenie
Downhill


Scrub

od 3.299,00 €

od 17,9 kg

Stworzony na techniczne trasy w trudnym terenie
Dirt


The Bruce

od 799,00 €

od 11,1 kg

Najbardziej poszukiwany rower dirtowy

Doradztwo

W czym możemy pomóc?

  • Doradztwo w sklepie stacjonarnym Możesz przetestować rowery w naszych sklepach i uzyskać porady od naszych ekspertów rowerowych Do listy sklepów
  • Doradztwo przez telefon Chcesz osobiście porozmawiać z ekspertem rowerowym ROSE? Wystarczy, że wybierzesz termin, a my oddzwonimy! Umów termin
  • Doradztwo przez e-mail Z przyjemnością odpowiemy na wszelkie pytania dotyczące rowerów. Nasz dział obsługi klienta jest do Twojej dyspozycji i chętnie Ci doradzi. Wyślij e-mail
  • Porady dotyczące zakupu rowerów MTB

        Najważniejsze fakty w skrócie

    Najważniejsze fakty w skrócie

         Mało który rodzaj roweru cechuje się większą różnorodnością modeli niż rower MTB.
         Jeśli jesteś nowy w temacie, możesz szybko poczuć się przytłoczony ilością informacji. Jednak dzięki właściwym pytaniom szybko
         zbliżysz się do celu, aby znaleźć odpowiedni rower górski dla siebie. Nasz poradnik pomoże Ci odpowiedzieć na poniższe pytania.
    • Po jakim terenie będziesz głównie jeździć?
    • Akcja lub wytrzymałość: Na czym się koncentrujesz?
    • Wystarczy Ci hardtail, czy powinien to być full?
    • Czy chcesz korzystać z roweru MTB na co dzień?
    • Jakim dysponujesz budżetem i jakie są Twoje preferencje?
    • Jak ważna jest dla Ciebie lekkość roweru?
    • Siła mięśni czy E-MTB?
    Mało który rodzaj roweru cechuje się większą różnorodnością modeli niż rower MTB.
    Jeśli jesteś nowy w temacie, możesz szybko poczuć się przytłoczony ilością informacji. Jednak dzięki właściwym pytaniom szybko zbliżysz się do celu, aby znaleźć odpowiedni rower górski dla siebie. Nasz poradnik pomoże Ci odpowiedzieć na poniższe pytania.
    • Po jakim terenie będziesz głównie jeździć?
    • Akcja lub wytrzymałość: Na czym się koncentrujesz?
    • Wystarczy Ci hardtail, czy powinien to być full?
    • Czy chcesz korzystać z roweru MTB na co dzień?
    • Jakim dysponujesz budżetem i jakie są Twoje preferencje?
    • Jak ważna jest dla Ciebie lekkość roweru?
    • Siła mięśni czy E-MTB?

    Jakie są rodzaje rowerów górskich?

    Cross country, trail, dirt czy downhill? Mnogość kategorii rowerów górskich nie ułatwia dokonania wyboru. Najważniejsze jest jednak to, co zamierzasz robić ze swoim rowerem: Szybko pod górę czy szybko z górki? Rowery zorientowane na zjazdy wymagają większego skoku zawieszenia, wytrzymalszych komponentów i płynnej geometrii. Ciężki i solidny rower downhillowy nigdy nie podjedzie pod górę tak szybko, jak lekki, wyścigowy rower cross country. Chyba że ma silnik. Reszta prawdy leży pośrodku.
    Kategoria MTB
    Zakres zastosowania
    Skok amortyzatora
    Rama
    Cechy
    Cross country
    (XC Race, Marathon, Down Country)
    • Jazda treningowa
    • Długie wycieczki
    • Wyścigi
    • Umiarkowany teren
    • 80-120 mm
    • Hardtail lub full
    • Lekkość konstrukcji
    • Sztywność
    • Wyścigi
    • Dobre przenoszenie mocy
    Trail
    (Tour, All Mountain, Enduro)
    • Wycieczki
    • Szlaki
    • Zjazdy w trudnym terenie
    • 120-180 mm
    • Hardtail lub full
    • Wszechstronność
    • Zrównoważony
    • Umiarkowana waga
    • Komfort
    • Dobra kontrola
    Downhill
    (Freeride)
    • Szybkie zjazdy
    • Ekstremalnie trudny teren
    • Skoki
    • Bikepark
    • Wyścigi
    • 180-200+ mm
    • Pełne zawieszenie
    • Wytrzymałość
    • Solidność
    • Przeznaczony wyłącznie na zjazd
    • Stabilność
    • Stosunkowo ciężki
    Dirt
    • Skoki
    • Tricki
    • Pump track
    • Slopestyle
    • Street
    • 80-120 mm
    • Hardtail
    • Lekkość konstrukcji
    • Wytrzymałość
    • Kompaktowość
    • Zwinność
    • tylko do skoków i tricków
    • małe koła 26"
    • tylko jeden bieg

    Jakie są rodzaje rowerów górskich?

    Cross country, trail, dirt czy downhill? Mnogość kategorii rowerów górskich nie ułatwia dokonania wyboru. Najważniejsze jest jednak to, co zamierzasz robić ze swoim rowerem: Szybko pod górę czy szybko z górki? Rowery zorientowane na zjazdy wymagają większego skoku zawieszenia, wytrzymalszych komponentów i płynnej geometrii. Ciężki i solidny rower downhillowy nigdy nie podjedzie pod górę tak szybko, jak lekki, wyścigowy rower cross country. Chyba że ma silnik. Reszta prawdy leży pośrodku.
    Cross Country
    (XC Race, Marathon, Down Country)
    Zakres zastosowania
    • Jazda treningowa
    • Długie wycieczki
    • Wyścigi
    • Umiarkowany teren

    Skok amortyzatora
    • 80-120 mm

    Rama
    • Hardtail lub full

    Cechy
    • Lekkość konstrukcji
    • Sztywność
    • Wyścigi
    • Dobre przenoszenie mocy

    Trail
    (Tour, All Mountain, Enduro)
    Zakres zastosowania
    • Wycieczki
    • Szlaki
    • Zjazdy w trudnym terenie

    Skok amortyzatora
    • 120-180 mm

    Rama
    • Hardtail lub full

    Cechy
    • Wszechstronność
    • Zrównoważony
    • Umiarkowana waga
    • Komfort
    • Dobra kontrola

    Downhill
    (Freeride)
    Zakres zastosowania
    • Szybkie zjazdy
    • Ekstremalnie trudny teren
    • Skoki
    • Bikepark
    • Wyścigi

    Skok amortyzatora
    • 180-200+ mm

    Rama
    • Pełne zawieszenie

    Cechy
    • Wytrzymałość
    • Solidność
    • Przeznaczony wyłącznie na zjazd
    • Stabilność
    • Stosunkowo ciężki

    Dirt
    Zakres zastosowania
    • Skoki
    • Tricki
    • Pump track
    • Slopestyle
    • Street

    Skok amortyzatora
    • 80-120 mm

    Rama
    • Hardtail

    Cechy
    • Lekkość konstrukcji
    • Wytrzymałość
    • Kompaktowość
    • Zwinność
    • tylko do skoków i tricków
    • małe koła 26"
    • tylko jeden bieg

    Zawieszenie: Hardtail czy full?

    Dzisiejsze rowery górskie zawsze wyposażone są w amortyzowany widelec. Zawieszenie pochłania nierówności i przeszkody, zwiększając bezpieczeństwo i komfort, tym samym umożliwiając rozwijanie znacznie wyższych prędkości w terenie. Ta sama zasada dotyczy tylnego zawieszenia, które sprawia, że wiele zjazdów jest w ogóle przejezdnych. Wady: Większa waga i mniej wydajne przenoszenie mocy. Dlatego też rowery cross country często mają funkcję blokady, która pozwala wygodnie zablokować zawieszenie z kierownicy.

    Niemniej jednak, wielu zawodników XC koncentruje się na maksymalnej wydajności i celowo wybiera hardtaila. Z drugiej strony, w przypadku hardtaili trailowych fani doceniają bardziej bezpośrednie wrażenia z jazdy i łatwość utrzymania. Oraz: Hardtail jest zawsze tańszy niż full z porównywalnym wyposażeniem. Przez to wybiera go wielu początkujących rowerzystów.
    Zalety pełnego zawieszenia (full, full suspension)

    • Lepsza trakcja w terenie
    • Większa kontrola i bezpieczeństwo jazdy
    • Szybsze zjazdy
    • Większy komfort i mniejsze zmęczenie
    • Mniejsze obciążenie materiału

    Zalety hardtaila (sztywny tylny trójkąt)

    • Niższa waga
    • Bardziej wydajne przenoszenie mocy
    • Bardziej bezpośrednie odczucia z jazdy
    • Łatwiejsza i tańsza konserwacja
    • Niższe koszty zakupu

    Materiał ramy Aluminium czy karbon

    Prawie wszystkie nowoczesne rowery górskie są obecnie wykonane z aluminium lub włókna węglowego. Oba materiały są lżejsze od stali, choć w tu przewagę ma karbon - jednak ze względu na skomplikowany proces produkcyjny jest także droższy. Z drugiej strony aluminium jest uważane za niedrogi, solidny i nieskomplikowany materiał. Momenty dokręcania połączeń śrubowych są mniej krytyczne, a uszkodzenia można rozpoznać gołym okiem.

    Jednak powszechne założenie, że karbon jest zbyt delikatny, nie jest prawdą, gdy jest używany zgodnie z przeznaczeniem. Ramy z włókna węglowego są również sztywniejsze, a zatem oferują większą wydajność jazdy i stabilność w zakrętach. Przy bardzo intensywnej i obfitującej w częste zjazdy eksploatacji wielu rowerzystów nadal wybiera aluminium, podczas gdy w przypadku szybkich rowerów XC aluminiowe ramy odgrywają rolę tylko w segmencie dla początkujących.
    Aluminium
    Karbon
    Waga
    +
    ++
    Trwałość
    +
    +
    Cena
    +
    -
    Sztywność
    +
    ++
    Komfort
    -
    ++
    Recykling
    +
    -

    Który rozmiar kół jest odpowiedni?

    Rozmiar koła ma znaczący wpływ na właściwości jezdne, prowadzenie, komfort i wagę roweru górskiego. Podczas gdy małe koła są lżejsze, bardziej zwrotne i szybciej przyspieszają, większe koła są płynniejsze, lepiej utrzymują prędkość i łatwiej pokonują przeszkody. Większość dzisiejszych rowerów górskich jeździ na kołach 29-calowych, mniejszy rozmiar 27,5" ma jednak także swoje miejsce - czasem nawet jako mieszanka obu wariantów.

    26 cali: Klasyk z początków kolarstwa górskiego jest obecnie produktem niszowym. Jednak w sektorze dirt jump, gdzie wszystko kręci się wokół skoków i tricków, 26-calowe koła są nadal popularne ze względu na ich zwinność i przewagę wagową.

    27,5 cali: Znany również jako 650B, rozmiar koła 27,5 cala ma na celu znalezienie złotego środka między zwinnością a pewnością prowadzenia na przeszkodach. Pozwala na bardziej zwinną jazdę niż 29", ale nadal oferuje dobre właściwości jezdne i rezerwy na techniczne szlaki. Szczególnie w przypadku małych ram, koła 27,5-calowe są często lepszym wyborem.

    29 cali: Duże koła pewnie pokonują przeszkody i pozostają łatwe do kontrolowania nawet przy dużych prędkościach - idealne na długie wycieczki, szybkie zjazdy i techniczne szlaki. 29 cali stało się standardem w prawie wszystkich kategoriach MTB, szczególnie w dyscyplinach cross country i downhill.

    Mullet: Najnowszym trendem w downhillu i enduro są rowery typu mullet, które łączą dwa rozmiary: 29 cali z przodu i 27,5 z tyłu. Konfiguracja mieszana została zaprojektowana w celu połączenia zalet obu rozmiarów: Płynna jazda i pewność prowadzenia na przednim kole - zwinność, figlarność i swoboda ruchu na tylnym kole.

    Na co zwrócić uwagę przy doborze podzespołów?

    Gdy już zdecydujesz się na rower MTB, pozostaje pytanie, jakie wyposażenie powinien on posiadać. Nie trzeba jednak znać szczegółowo wszystkich komponentów. Poniżej wymieniono najważniejsze różnice.

    Napęd: Aktualnie dominują napędy jednobiegowe z przełożeniami 1x11 lub 1x12. Wyjątek: Rowery zjazdowe lub dirtowe. Istnieją różnice w wadze, cenie i cechach technicznych. SRAM ma tendencję do ostrzejszej zmiany przełożeń, Shimano działa płynniej. Elektroniczne przerzutki są droższe i zależne od baterii, jednak są one niezwykle szybkie, wygodne i niezawodne.

    Zawieszenie: Wysokiej jakości widelce i dampery oferują lepszą reakcję i więcej opcji precyzyjnej regulacji. Do amortyzacji wykorzystywane jest ciśnienie powietrza - ciężkie stalowe sprężyny można znaleźć tylko w rowerach zjazdowych. Fox i RockShox stoją na tym samym poziomie. Podczas gdy Fox oferuje więcej opcji regulacji w segmencie premium, RockShox nastawiony jest na zredukowaną i łatwiejszą konfigurację.

    Hamulce: Hydrauliczne hamulce tarczowe są niezbędne w rowerach górskich. W zależności od zastosowania stosuje się większe lub mniejsze tarcze hamulcowe i zaciski hamulcowe z dwoma lub czterema tłoczkami. Różnice pojawiają się zwykle w odniesieniu do jakości materiału, wagi hamulca i funkcji, takich jak regulacja odległości dźwigni od kierownicy czy skoku klamki.

    Koła: W czasach twentyninerów, piast BOOST i szerszych obręczy, koło MTB musi balansować między lekką konstrukcją, stabilnością i sztywnością bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Najlepszym sposobem na osiągnięcie tego celu są koła z włókna węglowego, które odpowiednio kosztują. Z drugiej strony, obręcze aluminiowe oferują dobry stosunek jakości do ceny i imponują solidną konstrukcją.

    Sztyca podsiodłowa: Regulowana sztyca podsiodłowa (dropper post) to standardowe wyposażenie rowerów trailowych. Obniżenie siodełka za pomocą dźwigni na kierownicy zapewnia większą swobodę ruchu na zjazdach lub ścieżkach. Są one sterowane mechanicznie, hydraulicznie lub elektronicznie za pomocą przycisku z nadajnikiem. Wysokiej jakości sztyce regulowane imponują niezawodnością i czułością reakcji.

    Objaśnienia dotyczące poszczególnych części znajdziesz również na podstronach konkretnych modeli. Jeśli chcesz kupić rower górski online i nadal nie masz pewności, nasz zespół obsługi klienta z przyjemnością Ci pomoże.

    Jaką rolę odgrywa waga w przypadku rowerów MTB?

    Waga wpływa na wrażenia z jazdy na kilka różnych sposobów. Lekki rower górski szybciej przyspiesza, jest bardziej zwrotny i łatwiej pokonuje podjazdy. Waga jest mniej istotna w przypadku roweru zjazdowego lub E-MTB, ale w przypadku szybkiego roweru cross country liczy się każdy gram, zwłaszcza na długich dystansach z dużymi przewyższeniami. Jednak waga to nie wszystko: Dzięki nowoczesnej geometrii projektantom udało się sprawić, aby nawet ciężkie rowery enduro świetnie pokonywały podjazdy..

    Poniższe wartości dają przybliżony ogląd:

    • Cross country: ok. 9–13 kg
    • Trail/AM/Enduro: ok. 12–17 kg
    • Downhill/Freeride: ok. 16–20 kg
    • Brud: ok. 10–14 kg
    • E-MTB: ok. 17–26 kg

    Jakiego rozmiaru ramy potrzebuję?

    Rozmiar ramy decyduje o tym, czy czujesz się komfortowo na rowerze, unikasz złej postawy i maksymalnie wykorzystujesz go na szlaku. W przypadku rowerów górskich jest on zwykle podawany jak w rozmiarach odzieży. Najczęściej wybór opiera się na wzroście, ale czasami także na długość przekroku. Ten ostatni określa się, opierając się o ścianę bez butów, używając poziomicy i miarki. Trzymaj poziomicę prosto i podciągnij ją daleko w górę do krocza. Zmierz wynik od podłogi do górnej krawędzi poziomicy.
    XS
    S
    M
    L
    XL
    XXL
    PDQ
    (długość przekroku w cm)
    77-82
    82-87
    88-93
    93-99
    Count Solo
    (wzrost w cm)
    140-154
    155-172
    173-182
    183-192
    193-205
    Ground Control
    (wzrost w cm)
    155-172
    170-182
    180-192
    190-205
    Root Miller
    (wzrost w cm)
    160-172
    173-182
    183-192
    192-205
    Bonero
    (wzrost w cm)
    150-162
    162-172
    170-182
    180-192
    190-202
    202-212
    Scrub
    (wzrost w cm)
    160-172
    170-182
    180-192
    190-202
    The Bruce
    (wzrost w cm)
    173-182
    183-192
    Jeśli chcesz kupić rower MTB online i jesteś pomiędzy dwoma rozmiarami, mniejsze rowery są zwykle bardziej zwrotne, a większe bardziej stabilne. Zwróć także uwagę na proporcje swojego ciała: Mając długie nogi i krótki tułów, można siedzieć zbyt wyciągniętym na dużym rozmiarze - lub odwrotnie. Dlatego też zalecamy odwiedzenie lokalnego sklepu. Jazda próbna szybko pokaże, który rozmiar jest odpowiedni dla Ciebie.

    Jakiego rozmiaru ramy potrzebuję?

    Rozmiar ramy decyduje o tym, czy czujesz się komfortowo na rowerze, unikasz złej postawy i maksymalnie wykorzystujesz go na szlaku. W przypadku rowerów górskich jest on zwykle podawany jak w rozmiarach odzieży. Najczęściej wybór opiera się na wzroście, ale czasami także na długość przekroku. Ten ostatni określa się, opierając się o ścianę bez butów, używając poziomicy i miarki. Trzymaj poziomicę prosto i podciągnij ją daleko w górę do krocza. Zmierz wynik od podłogi do górnej krawędzi poziomicy.
    PDQ
    (długość przekroku w cm)
    XS


    M
    82-87

    XL
    93-99

    S
    77-82

    L
    88-93

    XXL


    Thrill Hill
    (wzrost w cm)
    XS


    M
    170-182

    XL
    190-205

    S
    160-172

    L
    180-192

    XXL


    Ground Control
    (wzrost w cm)
    XS


    M
    170-182

    XL
    190-205

    S
    155-172

    L
    180-192

    XXL


    Root Miller
    (wzrost w cm)
    XS


    M
    173-182

    XL
    192-205

    S
    160-172

    L
    183-192

    XXL


    Bonero
    (wzrost w cm)
    XS
    150-162

    M
    170-182

    XL
    190-202

    S
    162-172

    L
    180-192

    XXL
    202-212

    Scrub
    (wzrost w cm)
    XS


    M
    170-182

    XL
    190-202

    S
    160-172

    L
    180-192

    XXL


    The Bruce
    (wzrost w cm)
    XS


    M
    173-182

    XL


    S


    L
    183-192

    XXL


    Jeśli chcesz kupić rower MTB online i jesteś pomiędzy dwoma rozmiarami, mniejsze rowery są zwykle bardziej zwrotne, a większe bardziej stabilne. Zwróć także uwagę na proporcje swojego ciała: Mając długie nogi i krótki tułów, można siedzieć zbyt wyciągniętym na dużym rozmiarze - lub odwrotnie. Dlatego też zalecamy odwiedzenie lokalnego sklepu. Jazda próbna szybko pokaże, który rozmiar jest odpowiedni dla Ciebie.

    FAQ

    Który rower MTB jest najlepszy dla początkujących?
    Rowery górskie typu hardtail są zwykle zalecane dla początkujących, ponieważ są łatwiejsze w utrzymaniu, zapewniają najlepszy trening techniki jazdy i oferują dobry stosunek jakości do ceny. Ale znając swoje konkretne potrzeby i dysponując odpowiednim budżetem, nie ma nic przeciwko rowerom z pełnym zawieszeniem (fullom). Mniej zalecane jest jednak rozpoczęcie jazdy na MTB na rowerze zjazdowym.
    Jak prawidłowo dbać i konserwować rower górski?
    Właściwa pielęgnacja i konserwacja roweru górskiego obejmuje regularne czyszczenie, smarowanie łańcucha, sprawdzanie przerzutek, hamulców i połączeń śrubowych, a także regularne kontrole komponentów pod kątem zużycia i uszkodzeń. Producenci zalecają stałe interwały serwisowe elementów zawieszenia, w zależności od okresu lub przebiegu.
    Jakiego sprzętu potrzebuję do uprawiania kolarstwa górskiego?
    Podstawowe wyposażenie obejmuje kask, okulary i rękawiczki. Do tego dochodzą buty rowerowe, odpowiednia odzież (oddychająca i odporna na warunki atmosferyczne) oraz opcjonalne ochraniacze na kolana i inne części ciała zapewniające dodatkowe bezpieczeństwo. Pamiętaj, że większość rowerów jest dostarczana bez pedałów.
    Jak przygotować rower MTB na długie trasy?
    Jeśli wybierasz się na dłuższe wycieczki, przydatny będzie bidon lub plecak z bukłakiem. Również niezbędny: Multitool, pompka i zapasowa dętka. Dodatkowy sprzęt lub prowiant można przechowywać w torbie na ramę, torbie pod siodełkiem lub torbie biodrowej.
    Jak odpowiednio ustawić zawieszenie w moim rowerze górskim?
    Eksperymentuj z różnymi ustawieniami zawieszenia i tłumienia, aby znaleźć optymalną konfigurację dla swojej wagi, stylu jazdy i terenu. Zacznij od ustawień zalecanych przez producenta i dostosuj je w razie potrzeby.
    Jaka szerokość opony jest odpowiednia dla mojego roweru górskiego?
    Maksymalna szerokość opony zależy od ramy i jest podana w tabeli geometrii oraz w instrukcji obsługi. Specyfikacje widelca mogą się różnić i można je również uzyskać od producenta. Większe opony zapewniają większą przyczepność i komfort, podczas gdy węższe łatwiej się toczą.
    Jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze MTB?
    Zdejmij koło, poluzuj zawleczkę/sprężynkę i śrubę mocującą klocki hamulcowe, wyjmij stare klocki, oczyść zacisk, tłoczki i adapter, włóż nowe klocki, zamocuj je i sprawdź, czy hamulce działają prawidłowo. Następnie wyczyść tarczę hamulcową i dotrzyj nowe klocki.
    Jak mogę dotrzeć klocki hamulcowe?
    Aby dotrzeć klocki hamulcowe, należy rozpocząć jazdę powoli i lekko hamować, aby zmniejszyć prędkość. Po kilku lekkich hamowaniach należy stopniowo zwiększać prędkość i siłę hamowania. Hamulce nie powinny się blokować, a rower nie powinien całkowicie się zatrzymywać. Zauważysz, jak siła hamowania wzrasta, aż będziesz mógł normalnie z niej korzystać.
    Jakie są zalety opon bezdętkowych w rowerach górskich?
    System Tubeless nie wykorzystuje dętek - opony są wypełnione płynnym uszczelniaczem. Zmniejsza to opory toczenia i zwiększa ochronę przed przebiciem, dzięki czemu można jeździć na nich z mniejszym ciśnieniem powietrza, a tym samym zwiększyć przyczepność i komfort.
    Jak przerobić opony na bezdętkowe?
    Sprawdź u producenta ogumienia i/lub kół, czy Twoje opony i obręcze nadają się do jazdy bezdętkowej. Potrzebny będzie również uszczelniacz, taśma do obręczy bezdętkowych i specjalne zawory, a także ewentualnie pompka do montażu systemu Tubeless lub kompresor. Możesz obejrzeć ten samouczek dotyczący konwersji.
    Jak przechowywać rower MTB, gdy nie używam go zimą?
    Rower górski należy przechowywać w suchym miejscu, chronionym przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych, a przed przechowywaniem nasmarować łańcuch. Nie dopuść do nadmiernej utraty powietrza z opon i w miarę możliwości wyjmij baterie lub akumulatory. Naładuj je wcześniej do 40-60%.
    Co oznacza waga systemowa dla rowerów górskich?
    Waga systemowa nie powinna zostać przekroczona i obejmuje całkowitą wagę rowerzysty, roweru oraz wszelkiego wyposażenia lub bagażu. Informacje na temat wagi systemowej można znaleźć w instrukcji obsługi roweru. W przypadku rowerów ROSE MTB jest to od 110 do 130 kg, w zależności od roweru.