MTB
Cross Country
Trail
Downhill
Dirt
Który rowery pasuje do Ciebie?
Cross country
Bestsellerowy hardtail do jazdy w terenie i na co dzień
Count Solo
od 499,00 €
od 12,9 kg
Trail
Progresywny hardtail dla maksymalnej dawki zabawy na szlaku!
Allrounder do długich tras i zabawy na ścieżkach trailowych.
Bonero
od 1.299,00 €
od 13,4 kg
Ground Control
od 1.599,00 €
od 13,7 kg
Doradztwo
W czym możemy pomóc?
Porady dotyczące zakupu rowerów MTB
Najważniejsze fakty w skrócie
Najważniejsze fakty w skrócie
Jeśli jesteś nowy w temacie, możesz szybko poczuć się przytłoczony ilością informacji. Jednak dzięki właściwym pytaniom szybko
zbliżysz się do celu, aby znaleźć odpowiedni rower górski dla siebie. Nasz poradnik pomoże Ci odpowiedzieć na poniższe pytania.
- Po jakim terenie będziesz głównie jeździć?
- Akcja lub wytrzymałość: Na czym się koncentrujesz?
- Wystarczy Ci hardtail, czy powinien to być full?
- Czy chcesz korzystać z roweru MTB na co dzień?
- Jakim dysponujesz budżetem i jakie są Twoje preferencje?
- Jak ważna jest dla Ciebie lekkość roweru?
- Siła mięśni czy E-MTB?
Jeśli jesteś nowy w temacie, możesz szybko poczuć się przytłoczony ilością informacji. Jednak dzięki właściwym pytaniom szybko zbliżysz się do celu, aby znaleźć odpowiedni rower górski dla siebie. Nasz poradnik pomoże Ci odpowiedzieć na poniższe pytania.
- Po jakim terenie będziesz głównie jeździć?
- Akcja lub wytrzymałość: Na czym się koncentrujesz?
- Wystarczy Ci hardtail, czy powinien to być full?
- Czy chcesz korzystać z roweru MTB na co dzień?
- Jakim dysponujesz budżetem i jakie są Twoje preferencje?
- Jak ważna jest dla Ciebie lekkość roweru?
- Siła mięśni czy E-MTB?
Jakie są rodzaje rowerów górskich?
Kategoria MTB
Zakres zastosowania
Skok amortyzatora
Rama
Cechy
Cross country
(XC Race, Marathon, Down Country)
(XC Race, Marathon, Down Country)
• Jazda treningowa
• Długie wycieczki
• Wyścigi
• Umiarkowany teren
• Długie wycieczki
• Wyścigi
• Umiarkowany teren
• 80-120 mm
• Hardtail lub full
• Lekkość konstrukcji
• Sztywność
• Wyścigi
• Dobre przenoszenie mocy
• Sztywność
• Wyścigi
• Dobre przenoszenie mocy
Trail
(Tour, All Mountain, Enduro)
(Tour, All Mountain, Enduro)
• Wycieczki
• Szlaki
• Zjazdy w trudnym terenie
• Szlaki
• Zjazdy w trudnym terenie
• 120-180 mm
• Hardtail lub full
• Wszechstronność
• Zrównoważony
• Umiarkowana waga
• Komfort
• Dobra kontrola
• Zrównoważony
• Umiarkowana waga
• Komfort
• Dobra kontrola
Downhill
(Freeride)
(Freeride)
• Szybkie zjazdy
• Ekstremalnie trudny teren
• Skoki
• Bikepark
• Wyścigi
• Ekstremalnie trudny teren
• Skoki
• Bikepark
• Wyścigi
• 180-200+ mm
• Pełne zawieszenie
• Wytrzymałość
• Solidność
• Przeznaczony wyłącznie na zjazd
• Stabilność
• Stosunkowo ciężki
• Solidność
• Przeznaczony wyłącznie na zjazd
• Stabilność
• Stosunkowo ciężki
Dirt
• Skoki
• Tricki
• Pump track
• Slopestyle
• Street
• Tricki
• Pump track
• Slopestyle
• Street
• 80-120 mm
• Hardtail
• Lekkość konstrukcji
• Wytrzymałość
• Kompaktowość
• Zwinność
• tylko do skoków i tricków
• małe koła 26"
• tylko jeden bieg
• Wytrzymałość
• Kompaktowość
• Zwinność
• tylko do skoków i tricków
• małe koła 26"
• tylko jeden bieg
Jakie są rodzaje rowerów górskich?
Cross Country
(XC Race, Marathon, Down Country)
(XC Race, Marathon, Down Country)
Zakres zastosowania
• Jazda treningowa
• Długie wycieczki
• Wyścigi
• Umiarkowany teren
Skok amortyzatora
• 80-120 mm
Rama
• Hardtail lub full
Cechy
• Lekkość konstrukcji
• Sztywność
• Wyścigi
• Dobre przenoszenie mocy
• Jazda treningowa
• Długie wycieczki
• Wyścigi
• Umiarkowany teren
Skok amortyzatora
• 80-120 mm
Rama
• Hardtail lub full
Cechy
• Lekkość konstrukcji
• Sztywność
• Wyścigi
• Dobre przenoszenie mocy
Trail
(Tour, All Mountain, Enduro)
(Tour, All Mountain, Enduro)
Zakres zastosowania
• Wycieczki
• Szlaki
• Zjazdy w trudnym terenie
Skok amortyzatora
• 120-180 mm
Rama
• Hardtail lub full
Cechy
• Wszechstronność
• Zrównoważony
• Umiarkowana waga
• Komfort
• Dobra kontrola
• Wycieczki
• Szlaki
• Zjazdy w trudnym terenie
Skok amortyzatora
• 120-180 mm
Rama
• Hardtail lub full
Cechy
• Wszechstronność
• Zrównoważony
• Umiarkowana waga
• Komfort
• Dobra kontrola
Downhill
(Freeride)
(Freeride)
Zakres zastosowania
• Szybkie zjazdy
• Ekstremalnie trudny teren
• Skoki
• Bikepark
• Wyścigi
Skok amortyzatora
• 180-200+ mm
Rama
• Pełne zawieszenie
Cechy
• Wytrzymałość
• Solidność
• Przeznaczony wyłącznie na zjazd
• Stabilność
• Stosunkowo ciężki
• Szybkie zjazdy
• Ekstremalnie trudny teren
• Skoki
• Bikepark
• Wyścigi
Skok amortyzatora
• 180-200+ mm
Rama
• Pełne zawieszenie
Cechy
• Wytrzymałość
• Solidność
• Przeznaczony wyłącznie na zjazd
• Stabilność
• Stosunkowo ciężki
Dirt
Zakres zastosowania
• Skoki
• Tricki
• Pump track
• Slopestyle
• Street
Skok amortyzatora
• 80-120 mm
Rama
• Hardtail
Cechy
• Lekkość konstrukcji
• Wytrzymałość
• Kompaktowość
• Zwinność
• tylko do skoków i tricków
• małe koła 26"
• tylko jeden bieg
• Skoki
• Tricki
• Pump track
• Slopestyle
• Street
Skok amortyzatora
• 80-120 mm
Rama
• Hardtail
Cechy
• Lekkość konstrukcji
• Wytrzymałość
• Kompaktowość
• Zwinność
• tylko do skoków i tricków
• małe koła 26"
• tylko jeden bieg
Zawieszenie: Hardtail czy full?
Niemniej jednak, wielu zawodników XC koncentruje się na maksymalnej wydajności i celowo wybiera hardtaila. Z drugiej strony, w przypadku hardtaili trailowych fani doceniają bardziej bezpośrednie wrażenia z jazdy i łatwość utrzymania. Oraz: Hardtail jest zawsze tańszy niż full z porównywalnym wyposażeniem. Przez to wybiera go wielu początkujących rowerzystów.
Zalety pełnego zawieszenia (full, full suspension)
• Lepsza trakcja w terenie
• Większa kontrola i bezpieczeństwo jazdy
• Szybsze zjazdy
• Większy komfort i mniejsze zmęczenie
• Mniejsze obciążenie materiału
• Lepsza trakcja w terenie
• Większa kontrola i bezpieczeństwo jazdy
• Szybsze zjazdy
• Większy komfort i mniejsze zmęczenie
• Mniejsze obciążenie materiału
Zalety hardtaila (sztywny tylny trójkąt)
• Niższa waga
• Bardziej wydajne przenoszenie mocy
• Bardziej bezpośrednie odczucia z jazdy
• Łatwiejsza i tańsza konserwacja
• Niższe koszty zakupu
• Niższa waga
• Bardziej wydajne przenoszenie mocy
• Bardziej bezpośrednie odczucia z jazdy
• Łatwiejsza i tańsza konserwacja
• Niższe koszty zakupu
Materiał ramy Aluminium czy karbon
Jednak powszechne założenie, że karbon jest zbyt delikatny, nie jest prawdą, gdy jest używany zgodnie z przeznaczeniem. Ramy z włókna węglowego są również sztywniejsze, a zatem oferują większą wydajność jazdy i stabilność w zakrętach. Przy bardzo intensywnej i obfitującej w częste zjazdy eksploatacji wielu rowerzystów nadal wybiera aluminium, podczas gdy w przypadku szybkich rowerów XC aluminiowe ramy odgrywają rolę tylko w segmencie dla początkujących.
Aluminium
Karbon
Waga
+
++
Trwałość
+
+
Cena
+
-
Sztywność
+
++
Komfort
-
++
Recykling
+
-
Który rozmiar kół jest odpowiedni?
26 cali: Klasyk z początków kolarstwa górskiego jest obecnie produktem niszowym. Jednak w sektorze dirt jump, gdzie wszystko kręci się wokół skoków i tricków, 26-calowe koła są nadal popularne ze względu na ich zwinność i przewagę wagową.
27,5 cali: Znany również jako 650B, rozmiar koła 27,5 cala ma na celu znalezienie złotego środka między zwinnością a pewnością prowadzenia na przeszkodach. Pozwala na bardziej zwinną jazdę niż 29", ale nadal oferuje dobre właściwości jezdne i rezerwy na techniczne szlaki. Szczególnie w przypadku małych ram, koła 27,5-calowe są często lepszym wyborem.
29 cali: Duże koła pewnie pokonują przeszkody i pozostają łatwe do kontrolowania nawet przy dużych prędkościach - idealne na długie wycieczki, szybkie zjazdy i techniczne szlaki. 29 cali stało się standardem w prawie wszystkich kategoriach MTB, szczególnie w dyscyplinach cross country i downhill.
Mullet: Najnowszym trendem w downhillu i enduro są rowery typu mullet, które łączą dwa rozmiary: 29 cali z przodu i 27,5 z tyłu. Konfiguracja mieszana została zaprojektowana w celu połączenia zalet obu rozmiarów: Płynna jazda i pewność prowadzenia na przednim kole - zwinność, figlarność i swoboda ruchu na tylnym kole.
Na co zwrócić uwagę przy doborze podzespołów?
Napęd: Aktualnie dominują napędy jednobiegowe z przełożeniami 1x11 lub 1x12. Wyjątek: Rowery zjazdowe lub dirtowe. Istnieją różnice w wadze, cenie i cechach technicznych. SRAM ma tendencję do ostrzejszej zmiany przełożeń, Shimano działa płynniej. Elektroniczne przerzutki są droższe i zależne od baterii, jednak są one niezwykle szybkie, wygodne i niezawodne.
Zawieszenie: Wysokiej jakości widelce i dampery oferują lepszą reakcję i więcej opcji precyzyjnej regulacji. Do amortyzacji wykorzystywane jest ciśnienie powietrza - ciężkie stalowe sprężyny można znaleźć tylko w rowerach zjazdowych. Fox i RockShox stoją na tym samym poziomie. Podczas gdy Fox oferuje więcej opcji regulacji w segmencie premium, RockShox nastawiony jest na zredukowaną i łatwiejszą konfigurację.
Hamulce: Hydrauliczne hamulce tarczowe są niezbędne w rowerach górskich. W zależności od zastosowania stosuje się większe lub mniejsze tarcze hamulcowe i zaciski hamulcowe z dwoma lub czterema tłoczkami. Różnice pojawiają się zwykle w odniesieniu do jakości materiału, wagi hamulca i funkcji, takich jak regulacja odległości dźwigni od kierownicy czy skoku klamki.
Koła: W czasach twentyninerów, piast BOOST i szerszych obręczy, koło MTB musi balansować między lekką konstrukcją, stabilnością i sztywnością bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Najlepszym sposobem na osiągnięcie tego celu są koła z włókna węglowego, które odpowiednio kosztują. Z drugiej strony, obręcze aluminiowe oferują dobry stosunek jakości do ceny i imponują solidną konstrukcją.
Sztyca podsiodłowa: Regulowana sztyca podsiodłowa (dropper post) to standardowe wyposażenie rowerów trailowych. Obniżenie siodełka za pomocą dźwigni na kierownicy zapewnia większą swobodę ruchu na zjazdach lub ścieżkach. Są one sterowane mechanicznie, hydraulicznie lub elektronicznie za pomocą przycisku z nadajnikiem. Wysokiej jakości sztyce regulowane imponują niezawodnością i czułością reakcji.
Objaśnienia dotyczące poszczególnych części znajdziesz również na podstronach konkretnych modeli. Jeśli chcesz kupić rower górski online i nadal nie masz pewności, nasz zespół obsługi klienta z przyjemnością Ci pomoże.
Jaką rolę odgrywa waga w przypadku rowerów MTB?
Poniższe wartości dają przybliżony ogląd:
• Cross country: ok. 9–13 kg
• Trail/AM/Enduro: ok. 12–17 kg
• Downhill/Freeride: ok. 16–20 kg
• Brud: ok. 10–14 kg
• E-MTB: ok. 17–26 kg
Jakiego rozmiaru ramy potrzebuję?
XS
S
M
L
XL
XXL
PDQ
(długość przekroku w cm)
(długość przekroku w cm)
–
77-82
82-87
88-93
93-99
–
Count Solo
(wzrost w cm)
(wzrost w cm)
140-154
155-172
173-182
183-192
193-205
–
Ground Control
(wzrost w cm)
(wzrost w cm)
–
155-172
170-182
180-192
190-205
–
Root Miller
(wzrost w cm)
(wzrost w cm)
–
160-172
173-182
183-192
192-205
–
Bonero
(wzrost w cm)
(wzrost w cm)
150-162
162-172
170-182
180-192
190-202
202-212
Scrub
(wzrost w cm)
(wzrost w cm)
–
160-172
170-182
180-192
190-202
–
The Bruce
(wzrost w cm)
(wzrost w cm)
–
–
173-182
183-192
–
–
Jakiego rozmiaru ramy potrzebuję?
PDQ
(długość przekroku w cm)
(długość przekroku w cm)
XS
–
M
82-87
XL
93-99
–
M
82-87
XL
93-99
S
77-82
L
88-93
XXL
–
77-82
L
88-93
XXL
–
Thrill Hill
(wzrost w cm)
(wzrost w cm)
XS
–
M
170-182
XL
190-205
–
M
170-182
XL
190-205
S
160-172
L
180-192
XXL
–
160-172
L
180-192
XXL
–
Ground Control
(wzrost w cm)
(wzrost w cm)
XS
–
M
170-182
XL
190-205
–
M
170-182
XL
190-205
S
155-172
L
180-192
XXL
–
155-172
L
180-192
XXL
–
Root Miller
(wzrost w cm)
(wzrost w cm)
XS
–
M
173-182
XL
192-205
–
M
173-182
XL
192-205
S
160-172
L
183-192
XXL
–
160-172
L
183-192
XXL
–
Bonero
(wzrost w cm)
(wzrost w cm)
XS
150-162
M
170-182
XL
190-202
150-162
M
170-182
XL
190-202
S
162-172
L
180-192
XXL
202-212
162-172
L
180-192
XXL
202-212
Scrub
(wzrost w cm)
(wzrost w cm)
XS
–
M
170-182
XL
190-202
–
M
170-182
XL
190-202
S
160-172
L
180-192
XXL
–
160-172
L
180-192
XXL
–
The Bruce
(wzrost w cm)
(wzrost w cm)
XS
–
M
173-182
XL
–
–
M
173-182
XL
–
S
–
L
183-192
XXL
–
–
L
183-192
XXL
–
FAQ
Który rower MTB jest najlepszy dla początkujących?
Rowery górskie typu hardtail są zwykle zalecane dla początkujących, ponieważ są łatwiejsze w utrzymaniu, zapewniają najlepszy trening techniki jazdy i oferują dobry stosunek jakości do ceny. Ale znając swoje konkretne potrzeby i dysponując odpowiednim budżetem, nie ma nic przeciwko rowerom z pełnym zawieszeniem (fullom). Mniej zalecane jest jednak rozpoczęcie jazdy na MTB na rowerze zjazdowym.
Jak prawidłowo dbać i konserwować rower górski?
Właściwa pielęgnacja i konserwacja roweru górskiego obejmuje regularne czyszczenie, smarowanie łańcucha, sprawdzanie przerzutek, hamulców i połączeń śrubowych, a także regularne kontrole komponentów pod kątem zużycia i uszkodzeń. Producenci zalecają stałe interwały serwisowe elementów zawieszenia, w zależności od okresu lub przebiegu.
Jakiego sprzętu potrzebuję do uprawiania kolarstwa górskiego?
Podstawowe wyposażenie obejmuje kask, okulary i rękawiczki. Do tego dochodzą buty rowerowe, odpowiednia odzież (oddychająca i odporna na warunki atmosferyczne) oraz opcjonalne ochraniacze na kolana i inne części ciała zapewniające dodatkowe bezpieczeństwo. Pamiętaj, że większość rowerów jest dostarczana bez pedałów.
Jak przygotować rower MTB na długie trasy?
Jeśli wybierasz się na dłuższe wycieczki, przydatny będzie bidon lub plecak z bukłakiem. Również niezbędny: Multitool, pompka i zapasowa dętka. Dodatkowy sprzęt lub prowiant można przechowywać w torbie na ramę, torbie pod siodełkiem lub torbie biodrowej.
Jak odpowiednio ustawić zawieszenie w moim rowerze górskim?
Eksperymentuj z różnymi ustawieniami zawieszenia i tłumienia, aby znaleźć optymalną konfigurację dla swojej wagi, stylu jazdy i terenu. Zacznij od ustawień zalecanych przez producenta i dostosuj je w razie potrzeby.
Jaka szerokość opony jest odpowiednia dla mojego roweru górskiego?
Maksymalna szerokość opony zależy od ramy i jest podana w tabeli geometrii oraz w instrukcji obsługi. Specyfikacje widelca mogą się różnić i można je również uzyskać od producenta. Większe opony zapewniają większą przyczepność i komfort, podczas gdy węższe łatwiej się toczą.
Jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze MTB?
Zdejmij koło, poluzuj zawleczkę/sprężynkę i śrubę mocującą klocki hamulcowe, wyjmij stare klocki, oczyść zacisk, tłoczki i adapter, włóż nowe klocki, zamocuj je i sprawdź, czy hamulce działają prawidłowo. Następnie wyczyść tarczę hamulcową i dotrzyj nowe klocki.
Jak mogę dotrzeć klocki hamulcowe?
Aby dotrzeć klocki hamulcowe, należy rozpocząć jazdę powoli i lekko hamować, aby zmniejszyć prędkość. Po kilku lekkich hamowaniach należy stopniowo zwiększać prędkość i siłę hamowania. Hamulce nie powinny się blokować, a rower nie powinien całkowicie się zatrzymywać. Zauważysz, jak siła hamowania wzrasta, aż będziesz mógł normalnie z niej korzystać.
Jakie są zalety opon bezdętkowych w rowerach górskich?
System Tubeless nie wykorzystuje dętek - opony są wypełnione płynnym uszczelniaczem. Zmniejsza to opory toczenia i zwiększa ochronę przed przebiciem, dzięki czemu można jeździć na nich z mniejszym ciśnieniem powietrza, a tym samym zwiększyć przyczepność i komfort.
Jak przerobić opony na bezdętkowe?
Sprawdź u producenta ogumienia i/lub kół, czy Twoje opony i obręcze nadają się do jazdy bezdętkowej. Potrzebny będzie również uszczelniacz, taśma do obręczy bezdętkowych i specjalne zawory, a także ewentualnie pompka do montażu systemu Tubeless lub kompresor. Możesz obejrzeć ten samouczek dotyczący konwersji.
Jak przechowywać rower MTB, gdy nie używam go zimą?
Rower górski należy przechowywać w suchym miejscu, chronionym przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych, a przed przechowywaniem nasmarować łańcuch. Nie dopuść do nadmiernej utraty powietrza z opon i w miarę możliwości wyjmij baterie lub akumulatory. Naładuj je wcześniej do 40-60%.
Co oznacza waga systemowa dla rowerów górskich?
Waga systemowa nie powinna zostać przekroczona i obejmuje całkowitą wagę rowerzysty, roweru oraz wszelkiego wyposażenia lub bagażu. Informacje na temat wagi systemowej można znaleźć w instrukcji obsługi roweru. W przypadku rowerów ROSE MTB jest to od 110 do 130 kg, w zależności od roweru.