Trail
Trail
MTB Trail – Który Bike pasuje do Ciebie?
Bonero
od 1.299,00 €
od 13,4 kg
Aluminium
Amortyzator (140 mm skoku amortyzatora)
Marzocchi / RockShox
–
–
12 biegów (1x12)
SRAM / Shimano
Aluminium 27,5" / 29"
Sunringlé / DT Swiss
Ground Control
od 1.599,00 €
od 13,7 kg
Aluminium
Amortyzator (120 mm skoku amortyzatora)
RockShox
Tylna przepustnica powietrza (120 mm skoku amortyzatora)
RockShox
12 biegów (1x12)
SRAM / Shimano
Aluminium 29"
Sunringlé / DT Swiss
Root Miller
od 2.199 €
od 15,2 kg
Aluminium
Amortyzator (160 mm skoku amortyzatora)
RockShox
Tylna przepustnica powietrza (150 mm skoku amortyzatora)
RockShox / FOX
12 biegów (1x12)
SRAM / Shimano
Aluminium 29"
Sunringlé / DT Swiss / Newmen
Doradztwo
W czym możemy pomóc?
Trailowe rowery górskie
- Przeznaczenie: Od rekreacyjnych wycieczek po wymagające szlaki w górzystym terenie
- Zawieszenie: 130 mm do 150 mm, hardtail lub full, wytrzymały, ale przy tym tak lekki, jak to tylko możliwe.
Trail czy Enduro - który rower jest dla mnie?
Aby zdecydować, który rower jest odpowiedni dla Ciebie, powinieneś zastanowić się, gdzie i po jakich szlakach głównie jeździsz. Oto kilka kryteriów dotyczących nawierzchni i stylu jazdy, które pomogą Ci zdecydować między trailem a enduro.
Trail
- Leśne drogi
- Singletracki
- Wycieczki po górach
- Małe i średnie skoki i dropy
- Luźne wycieczki bez aspiracji wyścigowych, za to z naciskiem na radość i przyjemność z jazdy
- Singletracki
- Wymagające trasy zjazdowe
- Duże skoki i dropy
- Mniejszy nacisk na podjazdy
- Priorytet na szybkie i techniczne zjazdy
Cechy rowerów
Ogólnie rzecz biorąc, rowery trailowe wyposażone są w lekkie komponenty, które odpowiadają ich przeznaczeniu.
Rama - hardtail czy full?
Górskie rowery trailowe oferują obydwa rodzaje ram. Pojęcia "Hardtail" i "Full" odnoszą się do dwóch różnych typów rowerów górskich, które różnią się przede wszystkim zawieszeniem:
Rowery MTB typu hardtail
Hardtail cechuje się posiadaniem amortyzowanego widelca z przodu oraz szczególną wszechstronnością. Świetnie nadaje się do nauki i doskonalenia techniki jazdy - tylko przednie koło ma zawieszenie.
- nieskomplikowany i łatwy w utrzymaniu
- lżejszy niż większość fulli
- często tańszy w zakupie
Full, jak nazwa wskazuje, dysponuje pełnym zawieszeniem - innymi słowy, posiadają widelec amortyzowany z przodu i damper z tyłu. Zarówno przednie, jak i tylne koła są amortyzowane.
Co zyskujesz z fullem:
- więcej komfortu i lepsza wydajność jazdy w zależności od zastosowania
- lepsza przyczepność i stabilność umożliwiające wyższe prędkości na zjazdach i dające więcej kontroli w wymagającym terenie
- Hardtail:
Rower górski typu hardtail dysponuje amortyzacją tylko na przednim widelcu, podczas gdy tylne koło nie jest zawieszone i zamontowane jest w sztywnej ramie (stąd „hard” z ang. twardy).
Zalety:
- Wydajność: Ze względu na prostszą konstrukcję, hardtaile są często lżejsze i posiadają mniej ruchomych części, co prowadzi do bardziej wydajnego przenoszenia mocy rowerzysty na napęd. Jest to szczególnie przydatne podczas jazdy pod górę lub na równych szlakach.
- Niskie koszty utrzymania: Mniejsza liczba ruchomych części oznacza łatwiejszą konserwację i niższe koszty serwisu.
- Cena: z reguły hardtaile są tańsze w zakupie niż fulle o podobnej specyfikacji.
- Wszechstronność: Dobrze nadają się do jazdy cross country (XC) i trailowej, gdzie nacisk kładzie się na wydajność i bezpośrednie przenoszenie mocy.
- Full (rowery z pełnym zawieszeniem):
ERower górski z pełnym zawieszeniem wyposażony jest w amortyzator z przodu oraz zamontowany w ramie damper, który odpowiada za amortyzację tylnego koła (stąd "full", czyli „w pełni zawieszony”).
Zalety:
- Komfort i kontrola: Zapewnia lepsze tłumienie w wyboistym terenie, co przekłada się na bardziej komfortową i kontrolowaną jazdę. Jest to szczególnie ważne na wymagających technicznie ścieżkach i szybkich trasach zjazdowych.
- Przyczepność: Zawieszenie tylnego koła poprawia kontakt z podłożem i zwiększa przyczepność, co jest szczególnie odczuwalne na śliskich lub stromych trasach.
- Prowadzenie: Full lepiej radzi sobie z przeszkodami dzięki dodatkowemu zawieszeniu z tyłu, przekłądajac się na bardziej stabilną jazdę.
- Mnogość zastosowań: Nadaje się do bardziej wymagającego terenu, takiego jak downhill, enduro lub all-mountain, gdzie pewność prowadzenia i amortyzacja mają kluczowe znaczenie.
Wybór między hardtailem a fullem zależy więc od preferowanych warunków i stylu jazdy. Hardtaile są często dobrym wyborem dla początkujących oraz dla rowerzystów, którzy jeżdżą głównie po płaskich szlakach lub trenują, podczas gdy fulle są przeznaczone dla użytkowników, którzy oczekują więcej komfortu, przyczepności i kontroli na technicznie wymagających ścieżkach.
Trail
- Lekkość
- Relatywnie stromy kąt główki ramy → Większa zwrotność na ciasnych singletrailach
- Bardziej stromy kąt rury podsiodłowej → Dobre przenoszenie mocy podczas pedałowania
- Krótszy rozstaw osi → Większa swoboda jazdy
- Niższej umiejscowiony suport → Stabilne zachowanie na zakrętach
Koła, opony i rozmiar opon: 27,5" czy 29"?
Koła 27,5" mogą zapewnić rowerowi więcej zrywności i zwinności, szczególnie na ciasnych szlakach lub w zakrętach, podczas gdy koła 29" zwiększają poczucie bezpieczeństwa jazdy, zwłaszcza przy wymagających i szybkich odcinkach. Twój wzrost może odegrać ważną rolę, ponieważ zbyt duży rower może wydawać się ociężały i trudniejszy w kontrolowaniu.
Obręcze
Rowery trailowe wyposażone są często w lekkie obręcze, ponieważ w tej kategorii występuje niższe ryzyko mocnych uderzeń - wraz z lekkimi podzespołami stanowią świetną kombinację do szybkiego pokonywania wania podjazdów.
Opony
Lekkie opony wykorzystywane w rowerach trailowych mogą być nieco bardziej podatne na przebicia w trudniejszym terenie, ale dzięki ich lekkości i idącemu za nią odczuwalnie lepszemu przyspieszeniu zapewniają rowerowi zrywną i zwinną jazdę.
Trail
- Lżejszy oplot → Niższa masa całkowita opony
- Drobniejszy profil → Lepszy bieżnik = mniejsze opory toczenia
- Węższe opony → Mniejsze opory toczenia
- Twardsze mieszanki gumy → Wyższa trwałość
Zawieszenie
Zawieszenie roweru górskiego jest istotnym elementem, który znacząco wpływa na komfort i właściwości jezdne roweru. Składa się przede wszystkim z amortyzatorów, które zapewniają, że rower może pochłaniać wstrząsy i nierówności na szlaku. Istnieją zasadnicze różnice między rowerami typu hardtail i full:
Hardtail
Rower górski typu hardtail dysponuje amortyzacją tylko na przednim widelcu, podczas gdy tylne koło jest sztywne.
- Elementy zawieszenia w hardtailu:
- Amortyzator: Widelec amortyzowany znajduje się z przodu roweru i składa się z dwóch goleni, w których zamontowana jest oś przedniego koła. Jest on wyposażony w system zawieszenia oparty na sprężynie stalowej lub powietrznej, a także w system tłumienia kontrolujący szybkość powrotu sprężyny.
- Skok zawieszenia: Skok zawieszenia wynosi zazwyczaj od 80 mm do 140 mm, w zależności od przeznaczenia roweru (np. cross-country, trail).
- Opcje ustawień: Wiele amortyzatorów oferuje opcje regulacji kompresji (jak szybko zawieszenie pracuje) i tłumienia odbicia (jak szybko powraca), a także opcję regulacji ugięcia wstępnego w widelcach ze sprężyną powietrzną.
Full (rowery z pełnym zawieszeniem)
Rower górski z pełnym zawieszeniem wyposażony jest w amortyzator z przodu oraz zamontowany w ramie damper, który odpowiada za amortyzację tylnego koła.
- Elementy zawieszenia w fullu:
- Amortyzator: Podobnie jak w hardtailach, ale często z większym skokiem (od 120 mm do 200 mm), w zależności od przeznaczenia (np. trail, enduro, downhill).
- Zawieszenie tylnego koła: Składa się z amortyzatora i tylnego trójkąta, który może mieć różne konstrukcje (np. czterowahaczowe, jednowahaczowe).
- Damper: Tylny amortyzator również może być wyposażony w sprężynę stalową lub powietrzną i oferuje różne opcje regulacji tłumienia kompresji i powrotu.
- Skok zawieszenia: Skok tylnego zawieszenia wynosi zwykle od 100 mm do 200 mm, w zależności od zastosowania.
Hamulce
W przypadku hamulców tarczowych rozróżnia się rozmiar tarcz hamulcowych oraz liczbę tłoczków w zacisku. Ogólnie rzecz biorąc, im większa tarcza hamulcowa, tym większa siła hamowania. W rowerach trailowych tarcze mają zwykle rozmiar od 180 mm do 200 mm, a zaciski hamulcowe wyposażone są w dwa lub cztery tłoczki.
Napęd
Najpopularniejszym rozwiązaniem w rowerach górskich jest system napędu 1x. Wszystkie biegi obsługiwane są przez kasetę na tylnym kole i wymaga tylko jednej zębatki w korbie.
Zalety napędu 1-biegowego:
- Niższa waga dzięki mniejszej liczbie komponentów
- Prosta, intuicyjna obsługa - jedna dźwignia (manetka) do wszystkich biegów
- Mniejsza awaryjność i łatwiejszy serwis
- Wysoki zakres przełożeń nawet do 520% - obejmuje zarówno bardzo lekkie, jak i bardzo ciężkie biegi
Sztyca podsiodłowa
Regulowana sztyca (dropper post) oferuje szereg korzyści, zwłaszcza podczas jazdy w terenie. Dlatego rowery trailowe ROSE zawsze wyposażone są w opuszczaną sztycę podsiodłową.
- Umożliwia regulację wysokości siodełka bez zsiadania z roweru lub zatrzymywania się za pomocą dźwigni na kierownicy.
- Zwiększa swobodę ruchów i bezpieczeństwo na stromym lub nierównym terenie oraz podczas skoków.
- Zapewnia intuicyjną obsługę
Rowery trailowe ROSE
Bonero - trailowy hardtail zapewniający maksymalną wszechstronność
Bonero to trailowy hardtail z aluminiową ramą, regulowaną sztycą podsiodłową i napędem 1x. Te właściwości doskonale uzupełniają jego wszechstronność i wytrzymałość:
- Aluminiowa rama: Oferuje dobry stosunek między stabilnością a wagą, idealny do wszelakich warunków na szlaku.
- Regulowana sztyca podsiodłowa: Umożliwia rowerzyście szybką regulację wysokości siodełka, co jest szczególnie przydatne na stromych zjazdach.
- Napęd 1x: Zmniejsza wagę, upraszcza obsługę i poprawia niezawodność układu napędowego.
Bonero jest wszechstronnym rowerem i oferującym zarówno początkującym, jak i zaawansowanym rowerzystom optymalny kompromis między frajdą z jazdy a możliwością wykorzystania go do jazdy turystycznej. Dzięki 140 mm skoku, agresywnej geometrii i maksymalnej wszechstronności jest idealny do doskonalenia techniki jazdy na rowerze i dobrej zabawy podczas każdej przygody.
Ground Control – Allrounder do długich tras i zabawy na ścieżkach trailowych.
Ground Control to w wszechstronny rower z pełnym zawieszeniem (full) z aluminiową ramą, regulowaną sztycą podsiodłową i napędem 1x, który został zaprojektowany z myślą o jeździe turystycznej i zabawie na szlakach:
- Aluminiowa rama: Oferuje dobre połączenie wytrzymałości i wagi dla różnych rodzajów terenu.
- Regulowana sztyca podsiodłowa: Umożliwia szybką regulację wysokości siodełka, co jest szczególnie przydatne na technicznych zjazdach.
- Napęd 1x: Upraszcza obsługę i zapewnia niezawodną zmianę biegów.
Ground Control cechuje się wyważoną geometrią, która łączy doskonałe właściwości wspinaczkowe ze zwinnym i zrywnym prowadzeniem na ścieżkach. 120 mm skoku zawieszenia z przodu i z tyłu oraz właściwości jezdne kół 29-calowych zapewniają odpowiednią kontrolę i przyczepność w bardziej wymagającym terenie i na trudnych zjazdach. Dzięki temu jest idealnym towarzyszem na epickie wyprawy i zapewnia maksymalną przyjemność z jazdy na najróżniejszych trasach.
Root Miller – stworzony do bezkompromisowych przejazdów w technicznym terenie
Root Miller to solidny rower z aluminiową ramą, regulowaną sztycą podsiodłową i napędem 1x, który został specjalnie zaprojektowany z myślą o najbardziej wymagających trasach w technicznym terenie:
- Regulowana sztyca podsiodłowa: Umożliwia szybką i łatwą regulację wysokości siodełka, idealną na strome zjazdy i techniczne przejazdy.
- Napęd 1x: Upraszcza obsługę i zwiększa niezawodność systemu napędowego.
Root Miller imponuje 150-milimetrowym skokiem zawieszenia zarówno z przodu, jak i z tyłu, co zapewnia komfort i kontrolę w trudnym terenie. Geometria została zaprojektowana z myślą o zabawie na zjazdach, ale umożliwia także wydajne pedałowanie pod górę dzięki stromemu kątowi rury podsiodłowej i wspomagającej pokonywanie podjazdów regulacji tłumienia kompresji niskich prędkości (Low-Speed Compression). Te cechy sprawiają, że Root Miller jest doskonałym wyborem dla rowerzystów, którzy kochają techniczny teren i wymagające zjazdy.