Maik the Mechanic
Uciekaj dziadku mrozie!
Nie ma znaczenia czy zdecydujesz się przechować swój rower czy jeździć nim podczas zimy. W zimowe miesiące roku części rowerowe potrzebują więcej opieki niż zwykle począwszy od łańcucha, przez hamulce po opony. Rowery elektryczne potrzebują dodatkowej opieki. Mechanik Maik wyjaśnia jak przygotować rower na zimę:
CHCĘ PRZECHOWAĆ SWÓJ ROWER PRZEZ ZIMĘ :
» Wyczyść cały rower przed schowaniem i zmyj brud z elementów napędu.
» Wyczyść łańcuch, tylną przerzutkę, przednią przerzutkę, kółka wózka przerzutki, oraz kasetę i nasmaruj łańcuch. Przerzuć biegi i zrzuć łańcuch na najmniejszy tryb tylnej kasety.
» Przewiewne, suche miejsce to najlepszy schowek dla roweru na zimę.
» Zaparkuj rower w pozycji poziomej na podłodze lub powieś na haku naścienny. Nie wieszaj roweru pionowo jeśli jest to możliwe. To lepsze dla hamullców tarczowych.
» Gdy decydujesz się powiesić rower pionowo najlepiej sprawdzić czy hamulce nie są zapowietrzone i jeśli trzeba uzupełnić poziom płynu.
» Regularnie pompuj opony - mogą się uszkodzić gdy rower będzie stał na mało napompowanych oponach przez dłuższy czas.
I ROWEREM W ZIMIE :
» Niektóre części, które szybko się zużywają wymagają podczas zimy specjalnego traktowania.
» Regularnie i starannie czyść i smaruj łańcuch i zębatki gęstszym olejem by nie zmył go łatwo deszcz.
» Czyść rower regularnie środkiem do czyszczenia aby usunąć brud i sól. Nie używaj myjki ciśnieniowej!
» Specjalne woski i oleje chroniące ramy rowerowe i zabezpieczające przed korozją.
» Widelce amortyzowane: bądź ostrożny w bardzo niskich temperaturach (około 4 stopni poniżej zera i zimniej), jego praca jest gorsza ponieważ olej zmniejsza objętość.
» Opony: Gdy jeździsz często po śniegu i lodzie doradzamy używanie opon z kolcami lub przynajmniej zimowych.
» Jeśli masz wyświetlacz w rowerze: nie wpadaj w panikę jeśli będzie odpowiadał z opóźnieniem. Czas reakcji wyświetlaczy LCD jest dłuższy gdy robi się coraz zimniej. Jeśli rower stoi na zewnatrz – zdejm wyświetlacz.
» Klocki hamulcowe mogą szybciej pokrywać się brudem co pogorszy pracę hamulców. Czyść je, a także obręcze by temu zapobiec.
» Przy skokach temperatury woda może kondensować się w pancerzach przez które poprowadzone są linki przerzutki i hamulców. Gdy woda zamarznie linki mogą przestać działać prawidłowo.
MASZ ROWER Z SILNIKIEM:
» Baterie są wrażliwe na zimno. Nawet jeśli jazda na e-bike przy zimowej pogodzie nie jest problemem energia generowana podczas jazdy rozgrzewa baterię i powinieneś używać neoprenowego pokrowca poczas dłuższych przerw.
» Jeśli rower jest ciągle trzymany na zewnąrz, w temperaturach poniżej zera rekomendujemy demontaż baterii, przechowywanie jej i ładowanie w temperaturze pokojowej. Najlepiej zakładać baterię do e-bike krótko przed wyruszeniem w trasę.
» Zdejmij wyświetlacz pokładowego komputera z kierownicy.
» Bateria e-bike powinna być naładowana na poziomie 40 do 70 % przed przechowywaniem. To znacz także, że powinieneś sprawdzić stan baterii co dwa, trzy miesiące i naładować ją jeśli zajdzie potrzeba.